احکام قتلب عمد در فقه اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
- نویسنده یعقوب موسوی
- استاد راهنما حسین کریمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1376
چکیده
این پایان نامه تحت عنوان "احکام قتل عمد در فقه اسلامی" تدوین گردیده که احکام و عقوبات قتل عمد در دو قسمت مورد بحث قرار گرفته است : الف - عقوبات اخروی و معنوی که در آیات و روایات بیان شده است و بعضی از آنها عبارتند از: خسران و زیانکاری، مقرر شدن گناهان مقتول برای قاتل، موفق نشدن به توبه، بی ایمان از دنیا رفتن، عذاب جهنم و ... ب - مجازات دنیوی که شامل کفاره، محروم شدن از ارث و قصاص نفس در صورت وجود شرایط قصاص می باشد. قتل عمد یکی از بزرگترین جنایات بوده که شارع مقدس بر آن مجازاتهای شدید اخروی و دنیوی مترتب نموده است . در عین حال در بسیاری از احکام آن از طرفی بین علمای امامیه و از طرف دیگر بین آنها و فقهای عامه اختلاف نظر وجود دارد. لذا با توجه به اینکه در حدی که تحقیق و تتبع کرده ام اگر چه احکام قتل عمد در قسمتهای مختلف کتب فقهی ذکر شده، لکن معمولا بطور منسجم و یکجا بیان نگردیده است و به کتابی هم که از طرفی مختص به احکام قتل عمد، و از طرف دیگر جامع نظرات فقهای خاصه و عامه با ذکر دلایل هر کدام از آنها باشد، دست نیافته ام، تیه رساله ای با این خصوصیات ضروری به نظر رسیده که در رساله حاضر سعی شده این مهم به انجام رسد، تا منبعی نسبتا جامه برای علاقمندان به تحقیق در این زمینه فراهم گردد. از اختصاصات این پایان نامه این است که کوشش شده در هر مسئله ای ابتدا نظر فقهای امامیه اعم از اتفاقی، مشهور، غیرمشهور و شاذ و با ذکر دلایل هر کدام بررسی شده، سپس نظر علمای اهل سنت اعم از اتفاقی و اختلافی با ذکر دلایل هر کدام بیان گردد. همچنین در صورتی که در قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران، آن مسئله ذکر شده باشد، در پاورقی نوشته شده است . علاوه بر آن شرایط قاتل و مقتول برای اجرای قصاص به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است ، در حالیکه معمولا فقها، آنها را یکجا مطرح نموده اند.
منابع مشابه
احکام میت در فقه مذاهب اسلامی
فرد مکلف حتی پیش از مرگ (حال احتضار) نیز احکام و آدابی را متوجه خود میبیند که البته این احکام و آداب شامل پس از مرگ او اعم از مرحله آمادهسازی برای دفن، تدفین و پس از تدفین (مراسم بزرگداشت و ترحیم) نیز میشود. این احکام البته به فراخور هر فرهنگی گاه دستخوش انحرافاتی نیز گردیدهاند که ضرورت اقتضا میکند این احکام به طور اصیل بیان گردد و البته پالایش در اعتقادات جاری عوام صورت گیرد. علاوه ب...
متن کاملاحکام میت در فقه مذاهب اسلامی
فرد مکلف حتی پیش از مرگ (حال احتضار) نیز احکام و آدابی را متوجه خود می بیند که البته این احکام و آداب شامل پس از مرگ او اعم از مرحله آماده سازی برای دفن، تدفین و پس از تدفین (مراسم بزرگداشت و ترحیم) نیز می شود. این احکام البته به فراخور هر فرهنگی گاه دستخوش انحرافاتی نیز گردیده اند که ضرورت اقتضا می کند این احکام به طور اصیل بیان گردد و البته پالایش در اعتقادات جاری عوام صورت گیرد. علاوه ب...
متن کاملماهیت و احکام اراضی موات در فقه اسلامی
امروزه با توجه به رشد جمعیت، نیاز به زمین به یکی از دغدغههای همگانی تبدیل شده است؛ بنابراین بررسی فقهی اراضی موات ضروری بهنظر میرسد، از آنجا که احکام، شرایط، تفاوتها و شباهتهای آن در فقه شیعه و اهل سنت بهصورت مدون مورد تبیین نبوده، به روش توصیفی - تحلیلی به تقریب آرای مذاهب خمسه اسلامی پیرامون آن پرداخته شده است. نتایج گویای آن است که اراضی موات نزد فقهای مذاهب خمسه اسلامی به زمینی اطلاق...
متن کاملقتل عمد اضطراری در فقه شیعه
اضطرار در قتل به طور خاص مورد بحث فقهاء قرار نگرفته است اما برخی از فقها در ضمن مباحث فقهی به این موضوع پرداخته و اصولاً اضطرار را مجوزی برای ارتکاب قتل عمدی ندانستهاند. عمده دلیل آنها قاعده «لا تقیه فی الدماء» بوده است اما در عین حال به این حکم کلی استثنائی وارد کرده و در مواردی اضطرار را مجوز قتل محسوب کردهاند، هر یک از این استثنآت نیازمند شرایط عمومی است که از جمله آن میتوان به لزوم بیم هل...
متن کاملتغییرات احکام قتل عمد در قانون مجازات اسلامی مصوب 90
تغییر قوانین و مقررات به فراخور تغییراتی که در جوامع به وقوع می پیوندد امری لازم و اجتباب ناپذیر است و در تمامی کشورهای دنیا چه آنها که تحت تاثیر سیستم کامن لا (حقوق عرفی) و چه کشورهایی که تحت تاثیر سیستم رومی- ژرمن (حقوق نوشته) هستند، به وقوع می پیوندد. لکن بحث اصلی پیرامون چگونگی اِعمال این تغییرات و آثار ناشی از آنهاست؛ زیرا همواره عنوان اصلاحیه قانون متبادر کننده تغییرات مثبت در قوانین به اذ...
قتل عمد غیراصابتی در فقه اسلامی و مقررات ایران (مطالعه تطبیقی)
در بررسی شیوه ها و رفتارهای منجر به قتل عمدی، از باب غالب فعل مادی همچون ضرب وجرح، تیراندازی و چاقوکشی مدنظر بوده و توجه کمتری به رفتارهای غیرمادی منجر به قتل همچون جادو و چشمزخم شده است. این در حالی است که امکان ارتکاب قتل عمدی بهصورت غیراصابتی نیز وجود دارد و لزومی به وجود آثار ضرب و جرح در بدن مقتول بهعنوان علت قتل وجود ندارد که این مهم، موردتوجه فقهای اسلامی و قانونگذاران برخی کشوره...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023